• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej!

Ni som har sökt skuldsanering och fått det beviljat.

Min fråga är :

Har ni tagit hjälp av juridiska rådgivare eller har ni sökt själva ?

Jag har själv sökt en gång och det är mycket enkelt men fick avslag p.g.a. lån nära inpå enligt KF.

Jag har pratat med juridiska rådgivare och enligt de så är chansen mycket större att man får skuldsaneringen beviljat via dem, jag menar juridiska rådgivaren kostar 299 kr i månaden och man kan avbryta när som helst.

Juridiska rådgivarna har den direkta kontakten och vet hur man skall formulera sig och samt tar striden ifall det blir avslag samt har erfarenheter sen tidigare.

Vad säger ni som ar använt er av juridiska rådgivare för att söka skuldsanering ?
Att betala för en juridisk rådgivare är nog inte så positivt som det låter då du lägger pengar på något du eller en budget och skuldrådgivare kan göra.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

JohanA

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 April 2018
Meddelanden
198
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Just nu 3 månader väntetid innan ansökan blir behandlad. Kollar POIT varjw dag nästan och har mäekt att under sommaren har de legatbpå runt 30-40 beslut per dag till nu denna vecka ngnstans 80-90 st. Verksr som många är tillbaka från semetwr. Så förhoppningsvis går vänttiden mer ngt.
Ngn mer som tänkt på detta?
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Jag sökte själv och blev beviljad första gången, hade då ännu inte hamnat hos Kf heller.
Om du vill ta hjälp av någon, vilket även ökar dina chanser att få igenom skuldsaneringen säger statistiken, vänd dig till kommunens budget- och skuldrådgivare..
Köp inga tjänster är mitt råd.
Hej!

Jag har vänt mig till kommunens budget- och skuldrådgivare, tyvärr så är det inget större hjälp och få där.

Det enda budget- och skuldrådgivare sa till mig var bra och släppa på allt till Kronofogden och söka skuldsanering.

Hen sa till mig du verkar ha koll på dina budget och sammanställningen av dina skulder , du vet och kan mer än mig. Jag stötta dig med ansökan till skuldsanering.

Så jag sökte själv skuldsanering första gången men fick avslag p.g.a. färska skulder enligt KF.

Mina skulder uppgår nu till 2,6 miljoner kronor och jag har löneutmätning.

Vad är" färska skulder" och hur länge måste det passera inte ens KF kan svara på det konkret ?

Sen tror jag det är bara lotteri om man får det beviljad eller inte p.g.a. vilken handläggare man får på kronofogden.

Därför vill jag använda mig av juridiska rådgivare och de får ta striden ifall det blir avslag igen, de kostar 299 kr i månaden . inget bindande betalar max för 7 månader.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Hej!

Jag har vänt mig till kommunens budget- och skuldrådgivare, tyvärr så är det inget större hjälp och få där.

Det enda budget- och skuldrådgivare sa till mig var bra och släppa på allt till Kronofogden och söka skuldsanering.

Hen sa till mig du verkar ha koll på dina budget och sammanställningen av dina skulder , du vet och kan mer än mig. Jag stötta dig med ansökan till skuldsanering.

Så jag sökte själv skuldsanering första gången men fick avslag p.g.a. färska skulder enligt KF.

Mina skulder uppgår nu till 2,6 miljoner kronor och jag har löneutmätning.

Vad är" färska skulder" och hur länge måste det passera inte ens KF kan svara på det konkret ?

Sen tror jag det är bara lotteri om man får det beviljad eller inte p.g.a. vilken handläggare man får på kronofogden.

Därför vill jag använda mig av juridiska rådgivare och de får ta striden ifall det blir avslag igen, de kostar 299 kr i månaden . inget bindande betalar max för 7 månader.

När tog du ditt senaste lån och när ansökte du första gången?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Hej!

Jag har vänt mig till kommunens budget- och skuldrådgivare, tyvärr så är det inget större hjälp och få där.

Det enda budget- och skuldrådgivare sa till mig var bra och släppa på allt till Kronofogden och söka skuldsanering.

Hen sa till mig du verkar ha koll på dina budget och sammanställningen av dina skulder , du vet och kan mer än mig. Jag stötta dig med ansökan till skuldsanering.

Så jag sökte själv skuldsanering första gången men fick avslag p.g.a. färska skulder enligt KF.

Mina skulder uppgår nu till 2,6 miljoner kronor och jag har löneutmätning.

Vad är" färska skulder" och hur länge måste det passera inte ens KF kan svara på det konkret ?

Sen tror jag det är bara lotteri om man får det beviljad eller inte p.g.a. vilken handläggare man får på kronofogden.

Därför vill jag använda mig av juridiska rådgivare och de får ta striden ifall det blir avslag igen, de kostar 299 kr i månaden . inget bindande betalar max för 7 månader.
Jag tror inte det är lotteri direkt utan när man tittar på "färska skulder" tittar man bl a på (tror jag) på vad lånen gått till. Är det nyligen till spel eller nyligen för att överleva är ju skillnad. Med "nyligen" uppfattar jag det som att det skett senaste året men det är som du skriver, ingen exakt vetenskap.

Viss bindningstid blir det ju med sju månader när det gäller den juridiska hjälpen men hoppas att du upplever att du får hjälp av dom.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Hej!

Jag har vänt mig till kommunens budget- och skuldrådgivare, tyvärr så är det inget större hjälp och få där.

Det enda budget- och skuldrådgivare sa till mig var bra och släppa på allt till Kronofogden och söka skuldsanering.

Hen sa till mig du verkar ha koll på dina budget och sammanställningen av dina skulder , du vet och kan mer än mig. Jag stötta dig med ansökan till skuldsanering.

Så jag sökte själv skuldsanering första gången men fick avslag p.g.a. färska skulder enligt KF.

Mina skulder uppgår nu till 2,6 miljoner kronor och jag har löneutmätning.

Vad är" färska skulder" och hur länge måste det passera inte ens KF kan svara på det konkret ?

Sen tror jag det är bara lotteri om man får det beviljad eller inte p.g.a. vilken handläggare man får på kronofogden.

Därför vill jag använda mig av juridiska rådgivare och de får ta striden ifall det blir avslag igen, de kostar 299 kr i månaden . inget bindande betalar max för 7 månader.


Vilka strider är det dom ska ta vid avslag?
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
När tog du ditt senaste lån och när ansökte du första gången?
Hej!

Jag ansökte första gången för drygt 28 månader sedan innan skulderna hade hamnat hos kronofogden, då låg de flesta lånen hos inkasso och då var senaste lånen 6 månader gammalt

Mitt senaste lån är nu 15 månader gammalt och nu är alla mina skulder hos kronofogden i princip
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Hur gör du med skattejämkning nu då? Fick du besöut om att utmätningen även upphört?
Den avslutade jag , den rekommenderade dom också att man skulle göra om man jämkade . Yes fick ett beslut igår att utmätning upphört
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Vilka strider är det dom ska ta vid avslag?
Jag tänkte att de kan lagen ,vet hur de skall formulera ,motivera och ifrågasätta ett avslag och enligt de så är det de skall ha direkta kontakten med handläggaren på skuldsaneringen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp